La Baguette...

2011-06-02 kl 23:34:37



Dagens bak! (fniss)

Detta är alltså vridna baguetter med svarta oliver, soltorkade tomater och sisådära. :) De var lite trixiga att få till eftersom jag gjorde dubbel sats men samma antal baguetter. Så de blev större, men lika många om ni förstår vad jag menar :P Det trixiga var att få till rätt gräddningstid men det blev bra till slut!

(receptet är redan i dubbel sats)
50 g jäst (ett paket)
6 dl vatten, fingervarmt
svarta kalmataoliver, grovt hackade
2 msk honung
3 msk olivolja
2 tsk flingsalt, drygt
Soltorkade tomater - grovt hackade

Ugn 250°
Smula ner jästen och blanda med fingervarmt vatten.
Tillsätt olja, salt och honung.
Rör ner oliver och soltorkade tomater.
Blanda ner mjölet. Obs! Degen ska vara kladdig.
Strö några matskedar mjöl över degen och låt jäsa i cirka 1 timme.

Vält upp på ett mjölat bord utan att knåda. Dela upp degen i 4 delar och gör vridna baguetter direkt på plåten utan att röra degen för mycket.

I receptet stod det att man skulle grädda i 5 minuter och sedan stänga ugnen på eftervärme i 12 minuter. Men eftersom mina inte blev färdiga då, satte jag på ugnen igen och körde ett tag till. 2-3 minuter till - till en början. Men fick köra hela 5 minuter + 12 minuter en gång till. Då blev de bra!

Har inte smakat dem än, och vet inte om jag kommer att göra det eftersom jag varken gillar oliver eller soltorkade tomater. Men de som gillar det kommer nog att tycka att de blev lyckade, för de luktade faktiskt riktigt gott. :D
Till Henriks student ska vi göra en massa pajer (färspaj, vegetarisk och laxpaj tror jag) och vattenmelonsallad. Tårtan hittade jag i en bok som heter "fluffins" av Jacob Gray. Riktigt rolig bok som jag hittade på bibblan. (Ska lämna tillbaka boken på tisdag, men ska nog låna om den igen hehe :D )
Det är en muffinstårta med citronkräm och olika bär :) lät gott! Sen ska jag göra lite cupcakes och praliner att ha på mitt lilla kakfat också.... ;) Ska dock inte laga all mat själv! Kommer nog bara göra cupcakesen, pralinerna och tårtan. Det roliga hihi :D

Det var allt för idag!

Ciao



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0